Verbeter je houding

Niets zo belangrijk als een goed computerhouding om allerlei lichaamskwaaltjes te vermijden. Hier zijn een aantal dingen die je meteen kan meenemen om, met een absoluut minimum aan moeite, je houding te verbeteren. Het is namelijk heel gemakkelijk om het wél juist te doen, alleen geeft je oude, belastende houding zo'n valse indruk van comfort dat ze erg moeilijk af te leren is.
1. Je scherm moet op ooghoogte staan

De afstand tussen (de bovenkant van) je beeldscherm en je ogen moet een rechte lijn zijn. Dat is een stuk lastiger geworden nu we bijna allemaal met een laptop werken, maar ook daar bestaan oplossingen voor: met een ordentelijke laptopstand en een extern USB-toetsenbord kom je al een heel eind. Verder kan het in de hoogte verstellen van je bureaustoel en het werkblad van je bureau misschien soelaas bieden.

2. Beweeg en pauzeer

De kern van het probleem is dat je als het ware 'vastroest' in je dagelijkse computerhouding, waardoor je altijd dezelfde spieren en gewrichten gaat belasten. Een poepsimpele oplossing is dat patroon geregeld doorbreken. Licht je lamme zitvlak minstens om het uur eventjes op, wandel wat rond, loop naar de keuken, doe eender wat, zolang het maar niet achter je computer hangen is. Op internet vind je tal van tooltjes die je verplichten om geregeld te pauzeren. Goede voorbeelden zijn Workrave (Windows) en MacBreakZ (Mac).

Doe ook een paar lichte relaxatieoefeningen: laat je armen slap langs de rand van je stoel hangen bijvoorbeeld, en stretch. Een goeie manier om je spieren een beetje los te gooien, is bijvoorbeeld je vingers kruisen achter je nek, en vervolgens je ellebogen naar achteren duwen. Of trek je schouders op en laat ze in één keer los. Doe dit ook ? sterker nog: zéker ? als je nog geen lichaamsklachten hebt. Pijntjes door een slechte zithouding sluipen er uiteindelijk automatisch in als je maar lang genoeg op de verkeerde manier zit te werken.

3. Geef ruimte aan je muisarm

Of je nu van je browser naar je Excel-rekenblad switcht of demonen over de kling jaagt in Diablo III: het instrument waarmee je lichaam 'aangesloten' is op je computer is de muis. Zorg voor voldoende ruimte aan de rechterkant van de muis. Geen stapels papier, speakers, microfoons of andere accessoires daar: die ruimte dient om plaats te geven aan je arm, zodat je met een brede zwaai je muis kan bedienen. Wat je absoluut niét wil doen, is de belangrijkste beweging om je computer te bedienen uitvoeren vanuit een verkrampte houding.

4. Bouw een rustgevende omgeving

Albert Einstein zei ooit: "Als een rommelig bureau een teken is van een rommelige geest, waar wijst een leeg bureau dan op?" Zit ongetwijfeld een grond van waarheid in, maar probeer je bureelruimte toch zo clean mogelijk te houden. Een beetje afleiding mag, maar drukte veroorzaakt sluipende stress, en die resulteert dan weer in lichamelijke klachten. Zorg voor een beetje zen. Richt de boel in met neutrale kleuren: pasteltintjes, beige of groen bijvoorbeeld.

5. Denk aan je ogen

Niet alleen je rug, schouders en pols worden zwaar belast als je lang achter een computerscherm zit: ook je ogen moeten eraan geloven. Meer nog: pijnlijke ogen zijn een kwaal die ongeveer 70 procent van alle computergebruikers treft, zo blijkt uit een recent onderzoek.

De afstand tussen je ogen en je computerscherm moet minstens een halve meter bedragen; de resolutie van je scherm en de grootte van de letters op het scherm moeten er dus op gericht zijn dat je alles van op die oogafstand goed kan zien.

Ook de verlichting is belangrijk: naar een beeldscherm staren in een te donkere ruimte is smeken om problemen, omdat je daardoor automatisch dichter naar het scherm toe gaat neigen, en je ook gebogen gaat zitten over het klavier om de toetsen te kunnen zien. Let er wel op dat het licht niet reflecteert op je beeldscherm. Een goeie manier om dat te controleren, is naar het scherm kijken als de computer uitstaat: wanneer het licht weerkaatst op het donkere scherm, moet je de lichtbron (of het scherm, of misschien zelfs het hele bureau) verplaatsen.

bron: zdnet.be