Factuurfraude: wees voorbereid!!

Jaarlijks zijn honderden bedrijven en consumenten slachtoffer van factuurfraude, vaak voor zeer grote bedragen. Bij deze fraude vervalsen oplichters het rekeningnummer op een factuur en betaalt de klant, zonder het te beseffen, de oplichters. Daarom voert de overheid, samen met ondernemers- en consumentenverenigingen en bpost, een preventiecampagne met belangrijke tips om niet in de val te lopen.

CHECK EERST HET REKENINGNUMMER ALVORENS EEN FACTUUR TE BETALEN!!

Wat is factuurfraude?


Bij factuurfraude onderscheppen oplichters een factuur en wijzigen er het rekeningnummer van. Als de ontvanger deze vervalste factuur betaalt, betaalt hij dus de oplichters. De facturen worden onderschept in het postcircuit, bijvoorbeeld uit de rode brievenbussen van bpost, maar ook in postkamers van bedrijven zelf of bij particulieren. Meer en meer is er ook sprake van digitale factuurfraude: hierbij dringen oplichters binnen in het informaticasysteem van een leverancier en passen het rekeningnummer aan op facturatiemails.


Oplichters proberen alle soorten facturen te onderscheppen, maar het gaat vooral om eenmalige betalingen van een groot bedrag. Jaarlijks krijgen verschillende instanties honderden meldingen over factuurfraude. Uit de aangiftes die de FOD Economie dit jaar ontving, blijkt dat het over facturen van gemiddeld 12.000 euro ging, maar er zijn gevallen bekend van minder dan 1.000 euro tot facturen van enkele honderdduizenden euro.

Hoe factuurfraude vermijden?

Hieronder sommen we de belangrijkste tips op:

Betaal geen vervalste facturen: 3 tips voor klanten

  • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of op de officiële website van de leverancier.
  • Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt. Ook als het de eerste factuur is die u ontvangt van een leverancier, neemt u best even de tijd het rekeningnummer na te kijken vooraleer u betaalt.
  • Contacteer in geval van twijfel uw leverancier.

Vermijd dat uw klanten een vervalste factuur betalen: 3 tips voor leveranciers

  • Plaats uw rekeningnummer niet alleen op uw facturen, maar ook op uw bestelbonnen en op uw website.
  • Vraag uw klanten het rekeningnummer na te kijken alvorens te betalen.
  • Vermijd meldingen op uw enveloppen, zoals de naam of het logo van uw bedrijf.

Wat moet u doen als u een vervalste factuur betaald heeft?

  • Contacteer zo snel mogelijk de betrokken banken (uw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar u hebt overgeschreven) om de fraude te melden.
  • Meld het op meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur”). Automatisch wordt uw melding doorgestuurd naar de politie en bpost zodat zij de melding ook kunnen onderzoeken.

Meer informatie over factuurfraude en hoe ze te vermijden

Op de campagnewebsite lichten ze het probleem toe, geven ze tips om niet in de val te lopen en helpen ze slachtoffers op de juiste weg: factuurfraude.belgie.be.

#FACTUURFRAUDE #WEESALERT

Bron: FOD Economie